SOKÓŁ – NIC

OD ŁAWKI DO METAVERSU

ZAŁOŻENIA

Wsparcie technologiczne artysty w obszarze nowych mediów podczas koncertu jubileuszowego uświetniającego 25 lat twórczości artystycznej.

NARZĘDZIA

Podczas realizacji projektu wykorzystano następujące narzędzia: oprogramowanie 3D, skaner METAHERO, drukarki 3D i roboty przemysłowe.

WYZWANIE

Stworzenie cyfrowych awatarów artystów wspierających Wojciecha „Sokoła” Sosnowskiego podczas koncertu,  realizację monumentalnego wydruku 3D postaci Wojtka Sokoła oraz wykorzystanie robotów przemysłowych w synchronizacji z oprawą wizualną.

ROLA

Firma WOLF była partnerem technologicznym oraz autorem części koncepcji kreatywno – technologicznych.

CEL

Wykonanie oprawy wizualnej w oparciu o wykorzystanie nowych technologii bezpośrednio nawiązujących do motta koncertu -„ 25 lat – Od ławki do Metaversu”.

KRAJ

Polska

PROCES

BRIEFING

  • Spotkanie organizacyjne

  • Ustalenie hasła przewodniego

  • „Od ławki do Metaversu”

  • Oczekiwania

  • Wyzwania

SKANOWANIE 3D

  • Ustalenie póz
  • Skanowanie

MODELOWANIE

  • Modele pod animacje

  • Modele pod wydruk

  • Produkcja – Animacje

DRUK 3D

  • Druk 3D
  • Sklejanie
  • Malowanie artystyczne

BRIEFING

  • Spotkanie organizacyjne

  • Ustalenie hasła przewodniego

  • „Od ławki do Metaversu”

  • Oczekiwania

  • Wyzwania

SKANOWANIE 3D

  • Ustalenie póz

  • Skanowanie

MODELOWANIE

  • Modele pod animacje

  • Modele pod wydruk

  • Produkcja – Animacje

DRUK 3D

  • Druk 3D
  • Sklejanie
  • Malowanie artystyczne

BACKGROUND

W 2022 roku minęło 25 lat twórczości scenicznej Wojtka Sokoła. Jest on jednym z najznakomitszych polskich twórców rapu, który ma za sobą tysiące koncertów, mnóstwo złotych płyt i nagród branżowych. Sokół zdecydował się uczcić to wydarzenie poprzez specjalny koncert. Wydarzenie początkowo planowane jako jednodniowe cieszyło się tak dużym zainteresowaniem, że finalnie zostało zrealizowane jako dwudniowe. Wojtek Sokół znany jest jako fan nowych technologii, które w dużej mierze zdominowały koncert dzięki wsparciu WOLF Group. Koncert zyskał też nazwę nawiązującą do ewolucji technologicznej działalności artystycznej – „25 lat od ławki do Metaversu”.

Podczas koncertu WOLF Group zaprezentowało rozwiązania z trzech głównych obszarów kompetencyjnych:

  • Digital
  • Druk 3D
  • Robotyka

Projekt „25 lat od ławki do Metaversu” obejmował wykorzystanie technologii fotogrametrii (skanowania 3D) Sokoła oraz jego gości, którzy pojawili się na scenie. Skany wykonano za pomocą METASKANERA wyposażonego w 132 aparaty Sony A7RIVA. Technologia ta umożliwia przeniesienie postaci z dokładnym odwzorowaniem tekstury do świata wirtualnego w ułamku sekundy. Na bazie otrzymanych skanów, przygotowano także animację wstępną, która prezentowała uczestników koncertu i ich poszczególne profile w motywie selekcji postaci – jak ma to miejsce w grach.

Figura Sokoła wydrukowano w 3D z wykorzystaniem tworzywa sztucznego (PETG) z plastiku pochodzącego z recyklingu butelek plastikowych. Wydruk o wysokości 5,5m wykonano na bazie skanu fotogrametrycznego Sokoła i umieszczono na podstawie o wysokości 0,3m. Masa całkowita wydruku z podstawą wyniosła 1000 kg.

Podczas koncertu zainstalowano na scenie dwa roboty przemysłowe wyposażone w panele LED o wymiarze 3m x 2m. Roboty stanowiły integralny element oprawy wizualnej i służyły do wyświetlania informacji, a także jako stroboskopy (panele świetlne). Dodatkowo dla wybranych piosenek opracowano choreografię sceniczną połączoną z bezpośrednią interakcją z osobami znajdującymi się na scenie. Przykładem jest piosenka „W sercu”.

BRIEFING

PROJEKT 25 LAT OD ŁAWKI DO METAVERSU 

Koncepcja współpracy pomiędzy Sokołem a WOLF Group narodziła się nieco wcześniej, kiedy obie strony wspólnie realizowały projekty komercyjne. W związku z tym, że koncert z okazji 25 lat miał być wydarzeniem, które zapadnie w pamięć i będzie nawiązywało do nowych technologii, Wojtek skorzystał z rozwiązań i narzędzi, jakie zostały mu zaprezentowane przez WOLF Group. Współpraca opierała się na umiejętnym wykorzystaniu nowych technologii w ramach scenariusza wydarzeń na scenie. Tak duże wydarzenie pozwoliło na wykorzystanie doświadczenia WOLF Group z zakresu trzech różnych kategorii – digitalu, druku 3D oraz robotyki. Wykorzystanie rozwiązań dostarczonych przez WOLF Group miało na celu zwiększenie atrakcyjności samego koncertu dla uczestników wydarzenia.

OCZEKIWANIA

Głównym oczekiwaniem było przeniesienie elementów Metaversu do samego koncertu poprzez połączenie różnych technologii. Postawiono na szerokie wykorzystanie digitalizacji. Wykonane cyfrowe awatary przedstawiono w kilku odsłonach – zarówno w trakcie jak i przed samym koncertem.

Odbiorca podczas koncertu miał okazję na zetknięcie się z cyfrowym awatarem na wiele różnych sposobów – od mapowanych projekcji na gigantycznym wydruku 3D, po animacje dostępne na wielu dodatkowych ekranach, zarówno w trakcie koncertu jak i przed.

 

 

WWO I ZIP SKŁAD

WWO to jeden z najbardziej legendarnych polskich składów hip-hop’owych. Zespół tworzą: Sokół, Jędker i Deszczu Strugi. Po kilkunastu latach przerwy, ponownie pojawili się na scenie z Wojtkiem. Reaktywacja na jubileuszowym koncercie odbiła się ogromnych echem na całym rynku muzycznym

Działalność ZIP Składu na przestrzeni lat obejmowała głównie występy gościnnie, a także sporadyczne koncerty. Skład wielokrotnie się zmieniał. Od 2011 roku ZIP Skład tworzą raperzy PonoKorasFuSokół, Felipe, Mieron, Jaźwa oraz Ward. W takim składzie pojawili się na koncercie Jubileuszowym Sokoła.

„Już od pierwszych chwil pobytu w hali sportowo-widowiskowej dało się wyczuć gęstą atmosferę sporych oczekiwań, którą niewątpliwie spotęgował widok wyświetlanej postaci Wojtka w formie wizualizacji 3D, a następnie jego awataru, który przywitał zgromadzonych i po udzieleniu kilku koncertowych wskazówek, „wprowadził” na scenę ludzi: „Słuchajcie, przejdziemy sobie przez różne momenty, tej mojej, k*wa, hip-hopowej drogi”– padło z ust głównego bohatera wieczoru”

SKANOWANIE 3D

UBIÓR POZY ORAZ SKANOWANIE

Sokół został zeskanowany w sześciu pozach, co było niezbędne do
stworzenia animacji otwierającej koncert. Z tych pozycji została wybrana
jedna – finalna do druku – i tutaj decydujący głos wyboru miał Wojtek. W ramach

rozwoju projektu zdecydowano się na zeskanowanie pozostałych uczestników wydarzenia.

W skanowaniu udział wzięli:
Wojciech ,,Sokół” Sosnowski, Arek ,,Ras” Sitarz , Filip ,,Felipe” Centkowski, Łukasz ,,Fu” Gaweł, Jan Stanisław ,,Jan -Rapowanie”  Pasula, Krzysztof ,,Jaźwa” Korcz, Andrzej ,,Jędker” Wawrykiewicz, Jurek ,,Juras” Wroński, Wojciech ,,Kebs” Męclewski, Marcin ,,Koras” Korczak, Mateusz Krautwurst, Mirosław ,,Mieron” Powicki, Oskar ,,Problem” Tuszyński, Piotr ,,Steez” Szulc, Rafał Artur ,,Pono” Poniedzielski, Mariusz ,,Sarius ” Golling 

Skanowanie przeprowadzono z wykorzystaniem METASKANERA – urządzenia zbudowanego przez WOLF Group na potrzebę rozwoju projektu METAHERO

MODELOWANIE

– Modele pod animacje
– Modele pod wydruk
– Animowanie

Każdy skan Sokoła wykonano w jakości 8 000 mega pixeli. Każdy z modeli cyfrowych oczyszczono, a artyści 3D przygotowali wszystkie detale. Każdy skan wymagał ręcznego dopracowania szczegółów (przykładem jest owłosienie, które zawsze stwarza najwięcej wyzwań przy tworzeniu modeli 3D).

Pod animacje zostały wykorzystane wszystkie pozostałe – łącznie ze skanami pozostałych raperów. Każdy z modeli został dopracowany cyfrowo na potrzeby dalszych animacji. Wykorzystano iclone oraz do animacji technikę wirtualnego aktora.

DRUK 3D

WYDRUKI, SKLEJANIE
ORAZ OBRÓBKA

Stworzenie wydrukowanej postaci Sokoła wymagało przygotowania konstrukcji wspomagającej w postaci szkieletu. Wydruk podzielono na 570 kawałków, które następnie połączono, tworząc finalnie figurę o wysokości 5,5 m. Wydrukowane i połączone elementy układano na przygotowanym szkielecie. Obiekt wypełniono wewnątrz pianką. Następnie całość  pomalowano specjalnym podkładem na szary kolor.

JAK SKŁADALIŚMY MODEL

KAŻDY ELEMENT
TWORZY JEDEN
WYDRUK

Podział figury na 570 elementów pozwolił na optymalizację wydruku przy użyciu farmy drukarek 3D dostępnych w WOLF Group.

Klejenie oraz szlifowanie to osobny proces, który wykonano po zakończeniu drukowania. Waga całej figury wynosi prawie 1000 kg.

ROBOTY

WYKORZYSTANIE
ROBOTÓW
PRZEMYSŁOWYCH

Na scenie zainstalowano dwa roboty przemysłowe wyposażone w panele LED o wymiarze 3m x 2m. Roboty były integralnym elementem oprawy wizualnej.  Służyły do wyświetlania treści lub jako stroboskopy (panele świetlne).

Dodatkowo dla kilku piosenek została przygotowana choreografia sceniczna związana z bezpośrednią interakcją z osobami znajdującymi się na scenie. Przykładem może być piosenka „W sercu” Wojtka z Marysią Starostą gdzie ekrany doświetlały z boku artystę będąc w ciągłym ruchu wzmacniając efekt wizualny na głównym ekranie.

Podczas realizacji zachowano wszystkie środki ostrożności. Roboty wyposażono w moduły bezpieczeństwa. Stworzona cyfrowa bariera ograniczała przestrzeń ruchu. Dodatkowo robot rozpoznawał potencjalną kolizję. Prędkość przejazdu nie przekraczała ograniczeń wynikających z dyrektywy maszynowej, a każda z maszyn była dodatkowo pilnowana przez operatora. Robot był połączony protokołem komunikacyjnym DMX z konsoletą GrandMa i sterowany przez osoby odpowiedzialne za oprawę, które mogły wyzwalać wcześniej przygotowane sekwencje ruchu.

Powrót